Fekete hattyú

Fekete hattyú című balett thriller előadás – Szegedi Kortárs Balett.

Az előadásban megidézett kor egybeesik A hattyúk tava ősbemutatójának idejével (1877). Ugyanakkor a XIX. század második fele az elburjánzó elmegyógyintézetek, állati lelkek által ‘megszállt’ betegek, a mentális kórképek kínzásokkal és egyéb furcsa módszerekkel történő kezelésének időszaka is.

Egy ilyen műintézményben vergődik számos sorstársa mellett a skizofrén Odette – aki képzelgéseiben hattyúkirálynő; bálban, palotában jár, ki-be sétál múltja, jelene, sosemlesz jövője között, hiszen a fantázia szárnyalásának nem szabhat gátat a kórterem magánya vagy a kényszerzubbony. Utóbbi hosszú, madzagban végződő ujjai, mint megcsonkított hattyúszárnyak, az átváltozás pillanatát rögzítik. Már nem ember, még nem hattyú. Már nem egészséges, még nem élőhalott.

Körötte kettős kötődésű alakok: egyrészt leképezik az alapmű karaktereit, másrészt az intézet lakói vagy alkalmazottai. A Herceg anyja – gyógyító apáca. Alexander – medikustárs. Siegfried – a láncok és erőszak, a fizikai bántalmazás helyett a kedvességre és türelemre hangsúlyt fektető fiatal orvos. Professzor Rothbart, aki maréknyi gyógyszerrel, ágyhoz kötözéssel, hidegvizes-fejmosással űzi a Gonoszt. Ekkor hirtelen felbukkan a szabad külvilágból egy fekete ruhás lány, a nagy rivális, Odile, és Odette mesevilágból szőtt álmaiba is befészkeli magát. E látomásokban fekete hattyúként szegődik nyomába, és el akarja szakítani álmai hercegétől, a fiatal orvostól. Így mosódik valóság és képzelet egyetlen rémálommá össze. Rothbart minden kétségbeesett kísérlete dacára a szépséges, sorsa ellen hiába lázadó lányt nem lehet ép eszénél tartani; számára testi rabságának valósága helyett a hallucinációk szabadsága lesz a végső otthon: a hattyúk tava.

Csajkovszkij életére is rányomta bélyegét a félelemmel teli titkolózás, számtalanszor küzdött depresszióval, még a halált is megkísértve. Öngyógyításul, terápiás céllal írta ki magából az éteri Fehér és a szenvedélyes Fekete Hattyút, érzékeny, neurotikus lelke kivetüléseit. De, míg a klasszikus balettműben a hattyúlét a rabság metaforája – előadásunkban a szabadságé, megváltódásé.

Jegyár itt.

Related upcoming events

  • 2025-08-16 20:30 - 2025-08-16 22:00

    Korda György több mint 60 éve áll színpadon. A közönség iránti feltétlen szeretetének és alázatának is köszönhető, hogy az 1958-ban először színpadra lépett előadóművész a mai napig óriási népszerűségnek örvend mind a fiatalok, mind az idősebbek körében.
    A füredi koncerten elmaradhatatlan társa Balázs Klári is fellép.

    Jegyek itt.

     

  • 2025-08-18 20:30 - 2025-08-18 22:00

    Horváth Charlie zenész, trombitás: a rock, a jazz, a blues, a soul és a funky jellegzetes hangú előadóművésze. Pályafutása során több formációban alkotott, számtalan albumot tudhat magáénak.
    Legutolsó albuma, Mindenen túl címmel 2020-ban jelent meg. Ebből a jubileumi alakalomból indul útjára a turné, amely tartalmát tekintve egyfajta összegzése annak az életműnek, amellyel évtizedek óta elkápráztatja rajongótáborát és mindenkit, aki az igényes zenét szereti.

    Jegyek itt.

     

  • 2025-08-20 20:30 - 2025-08-20 22:00

    Peter Šrámeknek szinte a DNS-ében van a ’80-’90-es évek nosztalgikus hangzása, amely hallgatóját azonnal a magyar retro-pop klasszikusainak világába repíti. A szlovák származású, kivételes énekhanggal megáldott előadó karrierjében egy új fejezet nyílt, amikor „A Király” című sorozatban saját dalain keresztül megidézte Zámbó Jimmy emlékét és ezzel elnyerhette az év egyik Fonogram-díját.

    A sorozattal azonos címre keresztelt, élő zenekaros szabadtéri koncerten hallhatók lesznek „A Király” című filmzenei album szerzeményei, de természetesen Zámbó Jimmy legnépszerűbb felvételei is felcsendülnek majd. 

    Jegyek itt.

     

  • 2025-08-21 20:00 - 2025-08-21 22:00

    Dés László – Geszti Péter – Grecsó Krisztián – Molnár Ferenc: A PÁL UTCAI FIÚK. A Pannon Várszínház előadása a szabadtéri színpadon.

    Molnár Ferenc világhírű regénye alapmű az emberi társadalom természetéről, a hősiesség, az árulás, az esendőség és a hazaszeretet fogalmáról. Nemecsek, Boka, Áts Feri és a többiek örök példák, örök kortársaink. A klasszikus alapmű ezúttal nem gyerekek, hanem ifjú emberek konfliktusaként szólal meg. A drámai helyzetek így még keményebbek, melyeket tovább fokoznak a mai hangzású zenék és dalszövegek. Az előadásban döntő szerepet játszik a tárgyi világ akusztikus megszólaltatása, a színészek zenei-ritmikai kreativitása, a fiatalság ereje, humora, az eredeti mű katartikus üzenete.
    A színpadi változat kialakításában részt vett: Marton László és Radnóti Zsuzsa, Török Sándor átdolgozásának néhány elemét felhasználva.

    Jegyek, információ itt.