Bengál kulturális utazás – Parvathy Baul koncertje


A költészet és a zene összekapcsolódásának szép példájaként két indiai költő, Tagore és Lálan áldozati énekei szólaltak meg a Kisfaludy Galériában. A Nyugat-Bengáliából származó bául énekesnő, aki egyébként festőművész és mesélő is, Parvathy Baul magnetikus erejű előadást adott, tradicionális ruhájában, táncával, énekével és legfőképp jelenlétével.

Rabindranath Tagore költőként nagy népszerűségnek örvendett Magyarországon, olyanok fordították, mint Babits Mihály. Ugyanakkor kevesen tudják róla, hogy rendkívül termékeny zeneszerző is volt. Több mint kétezer dala Rabindra Sangeet néven szinte műfajt teremtett, ami nagyon közkedvelt Indiában, elsősorban Nyugat-Bengál és Banglades területén. Tagore költészetére mély hatást gyakoroltak szülőföldjének bául dalai. A bául a mai napig élő énekes hagyomány, mesterről tanítványra száll. Küldetése, hogy emlékeztessen, ráébresszen az egyetemes szeretet virágára, ami határoktól függetlenül minden szívben kinyílhat.

Lálant – aki a jelenlegi tudásunk szerint csaknem 120 évet élt – az egyik legjelentősebb bául énekes volt. Szokták őt szentnek, fakírnak, sahnak vagy mahátmának is nevezni. Dalokat írt, társadalmi reformer és gondolkodó volt, és a bengáli kultúra ikonikus alakjává vált. Lálan egy olyan világot énekelt meg, amiben minden vallás és hit harmóniában él egymással.

Tagore és Lálan költeményeit egy Nyugat-Bengáliából származó bául énekesnő, Parvathy Baul tolmácsolta Füreden, aki egyébként festőművész és mesélő is. Gyermekkorától részesült zenei és táncoktatásban, majd vizuális művészeteket tanult a Tagore által alapított Kala Bhavan Egyetemen. Itt hallotta először későbbi mesterének, Sanatan das Baulnak a koncertjét, aminek hatására az évezredes bául hagyomány útjára lépett. Parvathy Baul nemzetközi fesztiválok ünnepelt meghívottja, fellépett a kiotói Nó-színházban, a New York-i World Music Centerben, a Chicagói Egyetemen és Peter Schumann Vermont-i színházában, 2018-ban pedig elnyerte a Sangeet Natak Akademi Award díjat, ami az egyik legfontosabb indiai művészeti elismerés.

Parvathy Baul füredi zenésztársa Wittek Béla volt, aki a zeneakadémia klasszikus gitár szakán végzett, majd a klasszikus indiai zene felé fordult: megtanult szitározni, és autodidakta módon számos más hangszeren játszani. A füredi koncerten údon, vagyis arab lanton játszotta Tagore és Lálan dalaihoz komponált zenei kíséretét. Az elhangzó Tagore-dalokat a fordító, Rideg Zsófia tolmácsolásában hallhatta a közönség, aki a Nemzeti Színház dramaturgja.